2013. október 20., vasárnap

Gyerek autós üléshuzat készítése

Az eredeti üléshuzat
Gabica kapott egyik barátnőjétől egy autós ülést, melynek a huzatát már három gyerek koptatta. Ezért ez a huzat nagyon megérett a cserére.
A képen nem látható, de bizony nagyon megkopott.
Az üléshuzatról az ülésben szabásmintát készítettem, egyszerűen a különböző formájú darabokra újságpapírt helyeztem, rányomkodtam, rágyűrtem, és a varrott részeknél az újságpapírt kivágtam.
Utána levettem a régi űléshuzatot és "kisimítva" is ráhelyeztem az újságból készült szabásmintát ellenőrzésképpen.

Anyag szükséglet a huzathoz: kb 2 méter, 1,4 méter széles gyerekmintás vászon anyagból.
Anyag szükséglet a huzat alatt lévő puha és vastag anyagból szintén ugyanennyi. Mi egy új és olcsó polár takarót használtunk fel erre a célra, aminek "mindegy milyen" mintája van.

Huzat nélkül a kemény ülés

Hátul pántszalag 5 cm * 40 cm dupla anyaggal varrva.
Megkötős szalag hátul 2 pár   2* kb.55 cm igény szerint.
Gumi körben a szélénél 2 cm széles 230 cm. De minden igény szerint változtatható, a gumit nem is varrtam végül körbe alul.

Ha van vékony szivacs, akkor az ülés részre nagyon jól szolgál a fenéktől a fejig.

A huzat nélküli ülést feltettem az asztalra és beleraktam a szivacs lapokat.

A szivacs lapok "újra hasznosítottak", számítástechnikai kütyük, talán kártyák voltak bele csomagolva. Ebből szabtam ki az ülés és a hátrész puha párnázására a megfelelő mennyiséget és formát.

Az eredeti üléshuzaton mindenütt kb. 0,5 cm vékony szivacs volt együtt összevarrva a vászon anyaggal. Én úgy gondoltam, hogy a puha polár anyag ugyanilyen szolgálatot fog tenni és könnyebb lesz vele dolgozni. Nem is gondolkoztam a szivacslapos teljes befedéssel.
Az hab volt a tortán, hogy éppen az előző napokban a szürke szivacslapok kidobásra kerültek volna a munkahelyemen, és "valamire majd csak jó lesz" alapon elkértem. És milyen jól jött ide :) .
A szivacslapokat (is) ki kell lyukasztani azokon a helyeken, ahol a rögzítő zsinórok az üléshuzatból is kibukkannak. Pl a lába között, valamint a vállai felett két sorban is.
A szabásmintát azért csináltam újságpapírból, mert ekkora selyempapírom nem lett volna. Még így is össze kellett néhány újságot ragasztani, hogy megtoldjam a forma miatt. Az újságpapír szabásmintás ráhelyeztem a polár takaró anyagra és sok ráhagyással (majdnem 2 cm) kiszabtam. Azért csináltam sok ráhagyással, mert ha elmértem volna a szabásmintát, akkor se legyen kicsi, inkább vágok még le belőle.
Polár anyag és újságpapírból szabásminta
A hátrészre kiszabott anyagra ráhelyeztem a szivacsot és laza fércöltéssel ráfixáltam.

Szivacs rögzítése
Újabb részt szabtam ki a polár anyagból és így a szivacsos részt teljesen bevontam. Hogy a varrás alatt ne mozduljon el a két anyag, és ne kelljen birkózni a szivacsos szendviccsel összeférceltem a két anyag szélét.

Kivágtam a vállpántoknak lévő réseket a polár anyagokból is, a szivacsból már korábban megtettem.
Rések a zsínóroknak
Az eredeti üléshuzaton a derék résznél voltak keresztbe varrások, aminek  jelentőséget nem tulajdonítottam először. Később meggondoltam magam és bejelöltem én is ezeket a részeket az ülésen, éspedig azért, mert ha használat közben a popsi lefele nyomja az anyagot, akkor az textilek engednek annyit, hogy ott mindig gyűrött, buggyos és laza lesz az anyag a folyamatos lefele irányuló nyomástól. A gyűrődés esetleg kellemetlen lehet. Szóval, hogy ne gyűrődjön és nyomjon, fixáltam az anyagot és bordázott lett keresztbe.
Ülésrész bejelölésekkel
Rápróbáltam az üléshuzatra az elkészült darabot, ellenőrizve, hogy a zsinóros részek megfelelő helyre esnek.
Kiszabtam az oldalrészeket is a polár anyagból. Itt még nem olyan zavaró az, hogy újságpapírból készítettem a szabásmintát. Viszont a vászon apró mintás, tarkabarka anyagnál nagyon kellett pislogni, hogy meglássam a lényeget.


Visszatértem a támla részhez és kézi varrással megcsináltam a zsinórok réseinek a varrását, hogy majd könnyebb legyen varrógéppel is megvarrni. Utólag azt gondolom, hogy varrógéppel már nem is kellett volna ezen változtatni.


Körbe varrtam az anyag szélét szegő varrással és a fenékrésznél a gyűrődés elleni részt is rögzítettem. Egyébként a polár anyagnak az a jó tulajdonsága van, hogy nem bomlik, tehát egyébként nem kell beszegni.
Összevarrtam az oldalsó rész külső és belső oldalát és rápróbáltam ezt is az ülésre. Majd rápróbáltam az hátrésszel együtt.


Nagyon sok próba után mindkét oldalrészt rávarrtam, és a zsinórokat is beállítottam.

Hátul gumikkal rögzítettem az anyagot, hogy feszesebb legyen, és ne csússzon le a huzat.

Az alapanyag lila, narancssárga mintás takaróhoz képest - ami az én ízlésem szerint csufi mintájú volt -, nagyon tetszik a kész üléshuzat. Retros, puha és kényelmes a látvány és biztos ilyen lesz az érzés is ülés közben a pici Máténak is.
 Ezt a huzatot csak puha alsó résznek szántuk, de szerintem önállóan is megállja a helyén esztétikai szempont alapján.

A felső szafari mintás pamutvászon anyagból majdnem ugyanezeket a fázisokat kellett megcsinálni, annyi különbséggel, hogy nincs az ülésrésznél szivacs bevonva és a derék résznél bordázva.

Ekkor jöttem rá, hogy milyen rossz, hogy újság papírból készítettem a szabásmintát. Alig lehet észrevenni a szabásmintát tarka anyagon. Olyan mint mesterlövész az avarban. Kiszabtam a darabokat.


Bemelegítésképpen végigfutottam a megkötő zsinórokon és rögzítő pántokon a varrógéppel.
Elkészítettem a széles, kb. 5 cm-es nyílásokat a zsinóroknak, ami a vállrésznél és a lába között rögzít. Ennél az anyagnál már technikásabb, és nem olyan egyszerű, mint a polár anyagnál, ahol kézzel is simán meg lehetett varrni egyszerűen.

Ennél a fázisnál már jelentősen kell ki-be forgatni az anyagot.



Újabb próba következett, hogy jó helyen vannak-e a nyílások, és megfelelő méretűek-e. Szemből már kész is volt így az üléshuzat.
Mivel az első vastag polár anyagot nagyobbra szabtam azért, hogy a hibáját könnyebben javíthassam, vagyis még mindig lehet a nagyobból vágni, ezért a polár rész kilóg alul. De ennyi legyen az egész hibája, ez még belefér a pakliba.



Utolsó fázis a hátsó részek rögzítése. A széles pánt kissé lóg, de nem vettem szűkebbre, mert az ülésre való felhelyezésnél lehet, hogy szűk lenne. A huzat szélére 2 cm széles gumit varrtam, ami előfordulhat, hogy el is hagyható. Két zsinorral megköthető. és már készen is van.

Ennek a napnak volt még egy eredménye, ami bemelegítés volt számomra: ágynemű huzatot varrtam Máténak. Két párna és egy paplan. 
Szép álmokat pici Máté ebben az ágynemű huzatban is :) .

Ugrás a Főoldalra 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése